d

MIRKO BRATUŠA

  • 54. Beneški bienale
  • skulpture
  • razstave
  • aktualne razstave
  • javne postavitve
  • zbirke
  • delavnice
  • kritike in odzivi
  • življenjepis
  • bibliografija
  • nagrade
  • kontakt

Prosimo, dotikajte se kipov!
Jure Mikuž


Okoli leta 1990, ko je Mirko Bratuša končal študij in začel razstavljati, so izšle tri knjige, ki so spremenile temelje razumevanja umetniškega dela. Hans Belting v delu Podoba in kult. Zgodovina podobe pred obdobjem umetnosti (Bild und Kult. Eine Geschichte des Bildes vor dem Zeitalter der Kunst, München 1990) obravnava srednjeveške podobe, katerih nastanek, kot tudi obliko in vsebino, določajo verski, obredni in drugi zunajumetnostni dejavniki v družbenem in idejnem kontekstu časa. To se spremeni po renesansi, ko srednjeveške naloge preglasi estetska oziroma umetniška komponenta in sama postane glavna funkcija dela. Sočasno je David Freedberg v delu Moč podob. Študije o zgodovini in teoriji odziva (The power of images. Studies in the history and theory of response, Chicago in London 1989) dokazal, da se podoba kot predstava in produkt s svojim dvojnim smislom upira zgodovinski urejevalni shemi. Že v antiki se je izoblikovalo veliko verovanj v moč podobe, ki jih je prevzel srednji vek. Glavna funkcija podobe v tistem času ni reprezentacija sveta; Freedberga namesto tega zanima, kako nanj učinkuje – zato analizira izkušnje, vložene v podobo, čutne in čustvene odzive nanjo, in naniza vse njene rabe na področjih verskega obredja, prava, ljubezni, spolnosti, vraževerja, urokov, magije, zdravilstva itd. Bistveno spremembo statusa umetniškega dela pa je filozofsko utemeljil Georges Didi-Hubermans knjigo Pred podobo. Vprašanje, zastavljeno ciljem neke umetnostne zgodovine (Devant l'image. Question posée aux fins d'une histoire de l'art, Pariz 1990). Tudi zanj je obravnavanje umetniškega dela, kakršnega je vzpostavila italijanska renesansa, vir epistemološkega nesporazuma. Takšna obravnava je zatrla vsako drugačno pojmovanje podobe, posebej tiste, katere namen ni bil biti umetnina v renesančnem smislu. Vasarijeva zgodovina umetnosti je zgodovina razvoja ideje proti njeni popolnosti v (neo)platonističnem smislu, kar je po zgledu Kantovega ideala o umetnini kot avtonomnem umetnostnem delu prevzela normativna estetika.

Zgodovinopisje likovne umetnosti in njeno sodobno pojmovanje torej nista upoštevala temeljne premene pojma umetnosti. Od začetkov izražanja z likovnimi sredstvi pa do konca srednjega veka so ljudje izdelovali predmete, ki so imeli uporabne, krasilne, obredne, apotropejske, pornografske, sodne in druge funkcije. Antika je njihovo izdelovanje označevala kot techné ali ars v prvotnem smislu besede, kot veščino oziroma umetelnost plastičnega obdelovanja materije. To je Platon preziral in za ideal postavil duhovnost, idejo. Renesančni neoplatonisti, ki so želeli, da likovnik ne bi bil več rokodelec, ki se ukvarja z materialom, ampak da bi bila njegova dejavnost uvrščena med svobodne umetnosti, artes liberales, so razvili pojem disegna, iskanja idealne lepote. V imenu napredovanja proti njej je nastal Vasarijev ciklični razvoj umetnostne zgodovine, neokantovci pa so postavili pojem “ umetnost” kot univerzalno vrednoto in brezčasno metafizično kategorijo, ki jo določajo pojmi, kot so duhovnost, enkratnost, genialnost, izvirnost, sublimnost, popolno posnemanje sveta ali ideje o njem ipd. Modernizem je po logiki sodobnega sveta in njegovega razvoja imperativ mimetičnega sicer zaobrnil, a ohranil večino drugih kriterijev, ki so vodili v skrajni redukcionizem, elitizem in hermetizem. Postmodernistična reakcija nanj je začela ponovno uveljavljati prav tiste funkcije in kontekste, ki jih je umetnost imela od nekdaj in na katere so opozorili teoretiki, ki smo jih že omenili, tj. Belting, Freedberg in Didi-Huberman (pred njimi pa Julius von Schlosser, Aby Warburg, Walter Benjamin, Meyer Schapiro), v svojih delih pa sta jih uveljavila Marcel Duchamp in Joseph Beuys.

Kaj so oziroma kaj naj bi bile prvotne naloge likovnega dela, vidimo že ob razlagah prvih kiparskih izdelkov, prazgodovinskih vener. Tipično je že njihovo poimenovanje, povzeto po (moškem, zahodnocentričnem) idealu ženske lepote. Sprva so jih imeli za podobe nekdanjih prebivalcev, zaradi videza telesnih oblin so jih označevali za fetiše plodnostne magije, čeprav je bilo znano, da nekdanjih lovcev in nabiralcev ni zanimalo povečevanje natalitete, temveč njeno omejevanje. Sledile so razlage o lepotnem idealu obilnih žensk, oddajanju signalov biološke pripravljenosti in hrepenenju po moških erotičnih užitkih, saj se je zdelo samoumevno, da so jih izdelovali in uporabljali moški. Feministke so jih razglasile za toteme gospodaric v matriarhalni družbi. Po novejših teorijah naj bi pomagale pri komuniciranju med različnimi skupinami prebivalcev paleolitske Evrope, posebej pri ženitvah. Šele ko so raziskovalci opustili ideološke preskriptivne modele, so ugotovili, da so venere podobne amuletom, narejenim po ženskem pogledu na lastno telo od zgoraj, in da po formatu in oblikah ustrezajo prijemu, stisku dlani, podobno kot razni molki, ter da so verjetno ženskam pomagali ob ključnih dogodkih, nevarnih za preživetje. Že tedaj naj bi bil torej kiparski izdelek predmet z uporabnimi, obrednimi, simbolnimi in krasilnimi pomeni. Za zgolj estetsko umetnino pa so ga poskušali narediti vsi, ki so tako kot venere, tudi srednjeveško razpelo, reliefno tablo krilnega oltarja in relikviarij postavili v bele muzejske dvorane, kjer so iztrgani iz okolja in umeščeni med nezdružljive eksponate. Nekdaj obredni predmeti, pred katerimi so verniki klečali, molili, jokali, jih objemali in poljubljali, so postali zaščiteni s prepovedjo: Prosimo, ne dotikajte se! Tabuiranje čuta, s katerim dokončno izkusimo haptičnost, naj bi iz predmeta, namenjenega komuniciranju s častilcem in transcendiranju njegove želje, naredilo nedotakljivo, vzvišeno umetnino.

Mirko Bratuša je začel kot prvobitni izdelovalec skulpturalnih predmetov, kot homo faber, ki je bil do industrijske revolucije poleg duhovnikov, plemstva in vojakov eden najpomembnejših členov človeštva. Že od njegovih prvih del se zdi, da ima v gene vpisane zgodovinske izkušnje obvladanja kiparstva kot snovi in kot ideje, da je hkrati izjemen rokodelec in umetnik, ki hoče na vsak način komunicirati. Leta 1991 je razstavil Tomaželov – late je združil v podolgovat, pokončen sod, ki ga oklepa železen obroč. Na vrhu je zvonček, ki izziva obiskovalca, naj poseže po njem. Ko to stori, se sproži mehanizem, ki razklene obroč, in late se s treskom sesujejo po tleh. Podobno past poznamo s Fidijevega orjaškega kipa Atene Partenos: boginja v sredi ščita ni imela Meduzine glave s kačami, tako kot na drugih kipih, ampak portret Dajdala (Dedala), pričvrščen tako, da bi se, če bi ga kdo odtujil, sesul ves kip. In prav Dajdal ni samo prvi ustvarjal kipov, pohištva, okrasja, nakita in orožja, ampak je vse izdelke naredil tudi komunikativne. V mitologiji je prikazan kot genialen iznajditelj z umetniškim talentom in rokodelskimi spretnostmi, kar so poteze ustvarjalcev sveta in demiurgov v vseh kozmogonijah, ki oblikujejo neživo snov, največkrat glino, v antropomorfno podobo in ji vdahnejo dušo. Dajdalovo bronasto orožje, ščiti in oklepi imajo čudežne in strašljive lastnosti, ki izhajajo iz zvenenja, barvne pisanosti in tako močnih svetlobnih odbleskov, da vsakogar zaslepijo, kar napoveduje smrt. Predvsem pa je kipe oživil z dinamičnimi držami, razkoračenimi nogami in rokami, odmaknjenimi od telesa. Izdelal jim je oči in jim dal vid, ki je od nekdaj merilo življenja in smrti, prepovedi, okamnenja, zlega pogleda. Zato se zdi razumljivo, da tudi Bratuševi Hipokriti, 2010, komunicirajo s pogledi, njihovim zakrivanjem, lovljenjem, spogledovanjem.

Ko so antični kiparji dosegli popolno utvaro, da so ustvarili živo bitje, so morali kipe, da ne bi pobegnili ali škodili ljudem, v svetiščih prikleniti na zlate ali železne verige. Dion Krisostom poroča, da plastike bežijo, vidijo, govorijo in strašijo ljudi. Apolodor opisuje, kako je Herkul v temi zagledal svoj kip; pomislil je, da ga nekdo ogroža, zato se je z njim spopadel. Bratuševi Navadni kipi iz leta 2003 se zdijo kot nekakšni človečnjaki s poltjo človeške ribice, so kot živi, vendar ne vklenjeni v verige, ampak priključeni na kable, tako kot smo od njih odvisni vsi. Nikamor ne morejo pobegniti brez popkovine našega časa, brez katere ne dela računalnik, se ne napolni telefon ali prižge televizor. Kipi tega ne skrivajo, povezave sami pridržujejo, kakor je na kakšnih podobah sveti Erazem, ko so mu pulili čreva in jih navijali na vitel, prijazno sodeloval, jih sam vlekel in pomagal navijati. Zavedajo se, da danes prekinjena mehanska vez pomeni tudi prekinitev miselne in čustvene povezave.

Zato za Bratuševe kipe slovenski rek “stoji kot lipov bog” ne velja. So kot Dajdalovi kipi, o katerih je Platon napisal, da “ stečejo proč in zbežijo, če niso privezani. Če imaš kakšno od Dajdalovih stvaritev, a je odvezana, ni prav dosti vredna – kot da bi imel sužnja, ki beži. Če pa je privezana, je dosti vredna; kajti to so zelo lepa dela.” Antični kipi torej niso bili nepremične gmote, ampak gibajoča bitja, kot stroji, ki jih poganja neki notranji razum. Aristotel je sanjaril, da bi vsako orodje lahko izvajalo ukaze, “kot pravijo, da so to počeli Dajdalovi izdelki”, in Filip Komik poroča, da je Dajdal oživil leseno Afrodito tako, da je vanjo vlil živo srebro. Mitologija pripoveduje o šepajočem Hefajstu, ki je skoval majhne samogibne trinožnike na kolescih in robote v obliki deklet, da so mu pomagali pri hoji. Največji izumitelj, matematik in inženir iz 1. stoletja n. št., Heron Aleksandrijski, je bil znan po izdelovanju pnevmatičnih avtomatov, ki sta jih gnala zrak ali para, med drugim pa je izumil tudi prodajni avtomat, na katerem so ljudje s kovanci kupovali sveto vodo. Avtomat, podoben antičnim ali baročnim, je tudi Bratušev veliki vrteči se objekt Souvenir, 1997, ki gibanje celo podvaja. Z razbrazdano površino osrednjega telesa, v katero se lovi svetloba, tako da povečuje učinek vrtenja, spominja na veliko os, ki gibanje z dolgimi palicami spodaj prek tal prenaša po vsem prostoru. Železne napere ustvarjajo iluzijo, da se premikajo tudi tla, kar spominja na “ gibanjsko posledico” (movement aftereffect), kakršno lahko doživi na primer gledalec parade, ki se mu zazdi, da se tla, ko nastopajoči korakajo v eno smer, premikajo v nasprotno. Negibno pa se giblje Nebukadnezar, 1996–1997, ki se z velikanskim, krogli podobnim trupom hobotnice in osmimi velikimi človeškimi nogami namišljeno obrača okoli svoje osi kot plešoči derviši, v resnici pa stopica na mestu, s katerega se ne bo nikoli premaknil, bo pa posrkal vase vsakogar, ki se mu bo približal.

Dajdal, ki je med drugim izumil vreteno, peč za keramiko in tehniko izgubljenega voska za odlivanje bronastih skulptur, je naredil tudi leseno kravo, prekrito s kožo, v katero se je skrila Pazifaja, da bi privabila Minosa. Ukaniti je skušal bronastega orjaka, ki je branil Kreto in pobijal ljudi z gorečim objemom, in sicer tako, da sta s sinom Ikarom pobegnila z umetnimi perutmi, ki jih je spet izumil sam, našel pa je tudi rešitev iz labirinta polžaste školjke s pomočjo mravlje, ki je iz nje izvlekla nitko. Njegova zgodba priča o odnosu do ustvarjalnosti: medtem ko kipe, slike, pa tudi umetnoobrtne izdelke, ljudje slavijo kot umetniške, njihove avtorje prezirajo kot rokodelce. Bratušo bi verjetno zanimalo, da je Dajdal Minosa končno ubil s poznavanjem hidravlike, saj mu je s strehe palače po zapletenem skritem mehanizmu v kopel napeljal vrelo vodo. Bratuša je že v Vodnjak, 1989, vstavil motorno črpalko, ki je poganjala vodo navzgor, leta 2003 pa je kip viseče prosojne postave na zakrivljeni cevi naslovil Vlažilec zraka s. p.. Danes, ko se je izmojstril ob beneški instalaciji Grelci za vroče občutke, 2011, bi lahko Minosa gotovo skuhal ali zamrznil.

Michelangelu naj bi se zdel njegov marmornati Mojzes tako življenjski, da ga je, ko ga je dokončal, udaril s kladivom po desnem kolenu in mu velel, naj spregovori, o čemer priča še vidna razpoka. Bratuševa dela ne živijo z verodostojnim posnemanjem kakega bitja, temveč so nekatera izmed njih prepuščena organskemu ali kemičnemu procesu odmiranja. Pri kipu Prostorski top slovenski, 1989, je Bratuša za “ cev” uporabil trhlo drevesno deblo, ki je v skladu z naslovom preroško zgnilo. Pri Kontraspomeniku iz leta 1998 pa je stoječe šamotne cilindre oziroma valje napolnil s soljo, žgano pri visoki temperaturi, ki je s kemično reakcijo kip postopoma razžirala, njegove ostanke pa so kot pepelniki prestrezali jekleni pladnji spodaj. Tudi tega kipa danes ni več. V devetdesetih letih prejšnjega stoletja so Bratuševi kipi dobivali številne izrastke po vsej površini, kot npr. doprsja, zrasla na velikem doprsju Spomenika N. G. v Novi Gorici, 1999. Prav nasprotno pa Bratuša, dosleden svoji kontralogiki, kipu, imenovanem Bula, 1993, ni naredil izrastkov, ampak se ti vdirajo v gmoto in ustvarjajo lastni negativni kalup. Instalacija Stanje X iz istega leta spominja na poliuretanski torzo, poln bul, ki so na glavi še dopolnjene z bronastimi izrastki. Celota je dvoumna: napihnjena površina, podobna inkarnatu, sicer aludira na bolnika z mehurji opeklin ali noric, vendar je zanimivo, da so bili zelo podobni tudi predkrščanski obredni predmeti. Kamniti ali bronasti kipi efeške Artemide so denimo pokriti z množico bul, katerih pomena še danes ne poznamo. Kristjani so jih zasmehovali, češ da imajo veliko dojk. Nekateri so jih pripisovali stari vzhodnjaški obredni navadi, po kateri so kipom boginj pritrdili odrezane bikove testise, da bi jim vrnili plodno moč, spet drugi so videli v izrastkih posnetek nojevih jajc. V vsakem primeru pa ostajajo enako zagonetni kot Bratuševe bule, ki so včasih samo neretuširani ostanki odlivanja.

Krščanstvo se je nekaj časa trudilo izpolnjevati eno prvih judovskih zapovedi, prepoved klesanja, dolbenja ali modeliranja kipov, saj bi njihovo čaščenje posnemalo pogansko malikovanje, oboževanje nežive snovi, ki pripada spodnjim, grešnim sferam, medtem ko bi bilo kakršnokoli upodabljanje boga samo po sebi bogoskrunsko predvidevanje njegovega neupodobljivega lika. Po drugi strani pa se je zavedalo, da je v boju za pravo vero nujno vpeljati podobe in kultne predmete, saj so ljudje od nekdaj častili talismane, toteme, fetiše, amulete in druge materializirane zastopnike božanstev. Zato je Cerkev v visokem srednjem veku začela dopuščati celopostavne človeške figure, plastike posameznih telesnih delov (govoreče relikviarije) pa tudi nefiguralne predmete. V njih so hranili relikvije in verniki so častili njih, ne pa kipa. Kmalu so jih razkrili, zaprli samo s steklom, da so bile jasno vidne, prepričljive, vredne čaščenja in bahavo razkazovane obiskovalcem. Vabile so jih, da se jih dotaknejo s pogledom (visual piety, Schaufrommigkeit), in jih spodbujale k molitvi ter meditaciji o usodi svetnika. Podoben ostenzorij je tudi Bratušev Makurjus, 1989, v katerem je med dve stekleni plošči stisnjeno vino, ki je imelo za avtorja poseben družinski pomen.

Francov simbol, 1992, je več kot meter in pol velik lesen objekt v obliki kozarca, ki spominja na kelih. Ob njem se zastavlja vprašanje, ali je lahko uporabni predmet, tu materialno preobražen in povečan v ustvarjalčevem videnju, hkrati uporabni objekt in umetniško delo? Spomnimo se Solnice Benvenuta Cellinija iz 16. stoletja. Njena uporabnost normativni idealistični umetnostni zgodovini ne dopušča, da bi jo označila za umetniško, zato jo kljub mojstrski izvedbi in simbolnim pomenom, ki jih vsebuje več kot marsikatera neutilitarna umetnina, uvršča med umetnoobrtne predmete. Kljub temu jo razstavi v muzeju, opremljeno z napisom Ne dotikajte se!, kar onemogoči, da bi si z njo solili, tako da postane njeno poimenovanje Solnica magrittovsko vprašljivo.

Na krščansko simboliko in (ne)dotakljivost muzejskega eksponata aludira tudi Nevidni predmet, 1990–1992. Je kot udobna klop z naslonjalom, kakršno si slej ko prej zaželi vsak obiskovalec muzeja ali galerije, da si odpočije ali udobneje ogleda kako podobo. Če je Barnett Newman nekoč kip definiral kot predmet, v katerega se v galeriji zaletimo, ko se ritensko odmikamo, da bi bolje videli sliko na steni, potem je Bratušev Nevidni predmet dovolj velik (126 x 90 x 199 cm), da ga ne spregledamo, in ne vabi samo k dotiku, ampak k temu, da se nanj usedemo. Zofa je tapecirana ženska postava s podaljšanimi rokami, razširjenimi v objem, in s široko razkrečenimi nogami. Čeprav ima figura obraz in pokrivalo egipčanske dame, saj posnema doprsje lepe faraonke Nefretete iz berlinskega Egipčanskega muzeja, pa postava, ki jo je kipar namenil glavi, spominja na nekoga drugega. Če bi številnim poznosrednjeveškim podobam Marije zavetnice, ki pod plaščem – po tedanjih učenih razlagah – kakor kokoš pod krili varuje občestvo vernikov, odvzeli postave njenih varovancev, bi spoznali, da je imela božja mati med drugim tudi nenavadno sposobnost podaljševanja svojih udov, da je lahko ponudila zavetje vsakomur, posebej če je bil plemenitega rodu ali človek Cerkve. Da je bila upodobljena Marija z apotropejskim vabilom v lastno okrilje ali naročje še bolj prepričljiva, je spod plašča pogosto potegnila prsi in s svojim mlekom in modrostjo kakega posebej zagretega vernika, kot denimo v 12. stoletju cistercijana svetega Bernarda, tudi čudežno podojila. Tovrstni čudeži so bili ena običajnejših nalog svetih podob, ki se niso pustile le pasivno umivati, ličiti, preoblačiti, in prenašati v procesijah, ampak so se koga tudi same dotaknile z božanjem, klofuto ali brco.

Najteže bi bilo uveljavljati prepoved dotikanja tistih podob, ki same kličejo po tem dejanju. Kristus je nejevernemu Tomažu velel, naj potipa njegovo rano, največja sladkost srednjeveških mističark pa je bila, da so se v njej ugnezdile in pile sveto kri, ki je iz marsikaterega lesenega srednjeveškega ali baročnega križanega privrela kar sama od sebe. Enako vabljive so bile od nekdaj podobe, katerih motiv je bil lahko svet ali posveten, v resnici pa je bil njihov glavni namen spodbujati spolno slo in kot afrodiziak pomagati gledalčevi domišljiji k uspešnejši zadovoljitvi. Ta z visoko, idealno umetnostjo spet nezdružljiva funkcija je bila tako pomembna, da so jo v renesansi poimenovali agalmatophilia (grško: ljubezen do kipa) in z njo označevali celo odličnost dela. Označuje spolna nagnjenja človeka do kipa, lutke ali podobnega figuralnega predmeta in domišljijsko ali resnično združitev z njim. Mitska osnova je praksa “ svete poroke”, obrednega parjenja vladarjev z bogovi oziroma njihovimi plastičnimi zemeljskimi zastopniki. Pigmalion je bil ciprski kralj, ki je izklesal skulpturo lepotice in se vanjo zaljubil. Oblačil jo je, krasil z nakitom, z njo plesal in se poročil, vendar je ostala negibna, tudi ko jo je položil v posteljo. Ko pa je Venera kip oživila, je imel Pigmalion z Galatejo dva otroka. Iz antike je znana tudi pripoved o lepotici, Praksitelovi knidski Veneri. Vanjo se je zaljubil neki mladenič, ki se je ponoči skrivaj vtihotapil v svetišče. O njegovem početju so pričali madeži na boginjinem stegnu. Agalmatofiliji je posvetil klinično študijo slavni seksolog 19. stoletja Richard von Krafft-Ebbing; preučil je primer muzejskega čuvaja, ki so ga zalotili, ko je poskušal izvesti koitus z Miloško Venero.

Oblike ženskih ali moških erogenih telesnih delov najdemo bolj ali manj prikrite v večini Bratuševih skulptur. V starejših in v neevropskih družbah so bile falične oblike običajni sestavni del življenja. Lingam je simboliziral moško ustvarjalno in plodno energijo, grške in nato rimske herme pa so bile kamnite glave na pokončnih kvadrih, na katerih so bila v višini pasu izklesana moška spolovila. Postavljali so jih ob robovih cest in mejah zemljišč, kjer so jih mimoidoči drgnili in mazilili, da bi vzbudili njihove apotropejske moči. Drugače je bilo v krščanstvu, ki je celó dejanje spočetja imenovalo izvirni greh in ga iz spodobnosti preobleklo v pravljico o ugrizu v jabolko. Še bolj svetohlinsko so bili prekriti erotični telesni deli svetnic, svetnikov in Kristusa, če pa so opazili najmanjši namig na spolnost, je posredovala cenzura ali celo inkvizicija. Vendar je potlačeno v preobraženi obliki kdaj pa kdaj le privrelo na dan, in tako je Bratuša odkril falično obliko v silhueti 125 cm visokega poznogotskega kipa svetega Jakoba iz cerkve na Ptujski gori. Po njej je iz poliestra naredil Navaden kip I, 2003, katerega glava, ki povzema obrise pokrivala, kakršnega so nosili romarji v Santiago de Compostela, je zaključek falično pokončnega trupa, ta pa prav pred naročjem drži povečevalno steklo v ženski obliki Jakobove školjke. Isto obliko opazimo tudi v Toplem torzu, 2010, kjer pa njegovo erotičnost povečuje tisto, kar je bilo od nekdaj njeno prvo obeležje, namreč vročina, ki jo kip oddaja: kip je zagret, vroč, zavrela mu je kri.
Dvoumnosti v pojmovanju uporabnih, obrednih, erotičnih in drugih podobnih funkcij kipa na eni strani in estetskih ter umetniških na drugi se v pojmovanju prepovedi dotikanja in nejasnega statusa ne pojavljajo samo pri Bratuši. Leta 1923 je Constantin Brancusi naredil kip Ptič v prostoru, ki je bil leta 2005 prodan za 27,5 milijonov dolarjev. Avtor je prepoznavne dele telesa opustil in ptiča reduciral na čisto, abstraktno obliko njegovega letenja. Kip je leta 1926 skupaj z drugimi poslal iz Pariza v New York, kjer pa cariniki niso verjeli, da gre za umetniško delo, oproščeno carine. Presodili so, da je ročno izdelan kovinski predmet, in mu določili visoko uvozno dajatev. Prišlo je do spora umetniških in sodnih cenilcev, v katerem so ga prekvalificirali v rubriko “ kuhinjskih pripomočkov in zdravniških instrumentov”, v pravnem dokazovanju, ali je kip umetnina ali ne, pa je mogoče brati najhujše žaljivke njegovega avtorja. Leta 2006 pa se je na sodišču znašlo še eno kultno delo moderne umetnosti, Fontana Marcela Duchampa, serijsko izdelan keramični pisoar, signiran in datiran R. MUTT/ 1917. Prvotno delo je bilo kmalu uničeno, zato so po drugi vojni naredili kopijo, po njej pa še osem multiplov. Eden izmed teh je bil postavljen na razstavi dadaizma v Pompidoujevem centru v Parizu. Francoski umetnik performansa Pierre Pinoncelli, znan po tem, da je isti eksponat oskrunil že pred leti, in sicer tako, da ga je uporabil za njegov prvotni namen, ga je tokrat razbil s kladivom. Za odškodnino so zahtevali 2,8 milijona evrov, kakršna naj bi bila cena na trgu, odvetnik pa je po prodajnem katalogu sanitarnih naprav predlagal 83 evrov. Ko se je izkazalo, da je delo mogoče popraviti, so njegovo umetniško vrednost ocenili na 427.000 evrov. Toda tudi ikonoklast je zastopal svojo logiko: vodnjaka ni poškodoval iz vandalizma, ampak provokativno, v čast Duchampovi provokaciji. Tako je postal soavtor dela, saj je genialno avtorjevo idejo še nadgradil in umetnini povečal ceno. Kljub temu je bil obsojen na globo 14.352 evrov za popravilo. Kakorkoli, cena Umetnine, čeprav multiplicirane, je dovolj visoka, da ob njej ne omenjamo Else von Freytag-Loringhoven in Duchampovih besed sestri Suzanne: “ Ena izmed mojih prijateljic je uporabila moški psevdonim Richard Mutt in na razstavo leta 1917 kot skulpturo predložila porcelanski pisoar.” Zato je tudi razpravljanje, v kakšnem smislu so Bratuševa dela umetnine, nepotrebno. Nas pa kar sama vabijo, naj se jih dotikamo!