d

MIRKO BRATUŠA

  • 54. Beneški bienale
  • skulpture
  • razstave
  • aktualne razstave
  • javne postavitve
  • zbirke
  • delavnice
  • kritike in odzivi
  • življenjepis
  • bibliografija
  • nagrade
  • kontakt

odlomki iz intervjuja s Patricijo Maličev

Mirko Bratuša, “Ničesar ne moreš opaziti zunaj sebe, če prej ne odkriješ v sebi”


Ali lahko predstavite svoj projekt za 54. Esposizione Internazionale d'Arte / 54th International Art Exhibition v Benetkah?
Predvsem bi rad poustvaril ozračje prostora, za katerega se mi zdi, da ga potrebujemo oziroma že nosimo v sebi. Interaktivnost energij, soodvisnost nasprotij.

Občutke je težko artikulirati, jih pokazati. Sebi in drugim. Izpostavljene ali izolirane od vsega drugega ... Najbolj bi bil vesel, če bi mi v obiskovalcih uspelo prebuditi čutnost, ki nam je primanjkuje. Veliko se govori o visokih tehnologijah, novih tehnologijah v umetnosti. Navajeni smo, da stvari so, in da o njih ne vemo nič. Samo gledamo in ne vemo, kaj. Tudi kar umetniki znanstvenega počnemo v umetnosti, je kapljica v morju znanosti, ki se razvija. Kar umetniki počnemo, je mala hiša eksperimentov, mogoče redko osmišljena nadgradnja. Obratno znanost neverjetno vpliva na umetnost, širi spekter dojemanja prostora, materialov, je vedno popolnejše orodje zaznavanja.

Od kod zamisel, da ste Hipokrite postavili v kostanjeviško samostansko cerkev in jih ogreli?
Kostanjeviška cerkev je edinstvena. Seveda v vsaki cerkvi veje nek hlad. Konstruirane so tako, da se počutiš neznatnega – trenutek v prostoru. Toplota pa nas nasprotno ohranja žive.

Razen v spovednici, v njej se človek navadno spoti.
Mogoče. Logična je povezava med formo in taktilnostjo. Zanimivo je, kako se spreminjajo materiali, pravzaprav naši občutki glede na spremembo temperature. Keramika lahko popolnoma preseneti. Postane nam bližja, ko se je dotaknemo in ugotovimo, da je topla. Največji izziv zame pa je bil, kako postaviti kipe v prostor. Ko sem jih lociral za stebre, je bilo vprašanje koncepta rešeno. Nato sem potreboval samo še nekaj mesecev, da sem razstavo realiziral.

Hipokrite ste postavili v cerkev, profano v sakralno. Kaj ste s tem hoteli povedati?
Gre za vsebine, ki niso prisotne samo v teh prostorih, temveč tudi v naših glavah. V zapleteni formi cerkvenega življenja. Saj ne, da bi Hipokriti bili ne vem kako povezani s tem. Hipokriti smo mi. Povezani so z nami, menoj. Ne nazadnje, ničesar ne moreš opaziti zunaj sebe, če prej ne odkriješ v sebi. V zadnjem času sem bil verjetno bolj obremenjen, kako se stvari odvijajo v meni – posledično pa sem postal pozoren tudi na to, kako potekajo izven mene.

Je tisti Hipokrit, ki se razkazuje, še živ človek?
Kateri? Saj se vsi razkazujemo! Eni bolj, drugi manj očitno. Hipokrizija je splošno stanje ...

... v umetnosti?
Tudi.

Kateri material vam najbolj ustreza?
Tisti, ki mi v danem trenutku največ omogoča. Preizkusil sem že veliko materialov. Začel sem v lesu, tudi zato, ker sem ga spoznal na srednji lesarski šoli. Potem sem delal z železom, bronom, umetnimi masami, kombiniral sem in preizkušal. Trenutno mi ustreza glina. V njej je nekaj primarnega. Neki kolega se mi je cinično porogal: “ V njej so tisočletja, bila je tudi že v vesolju.” To je keramika – star, a hkrati eden tehnološko zanimivih sodobnejših materialov.

Kaj pa marmor?
Tudi klesal sem že. Ampak marmor je zame preveč statična materija. Ni dovolj gibljiva, potrebujem bolj voljne materiale. Trenutno.

V čem mislite, da se razlikujete od drugih slovenskih kiparjev?
Hm, zanimajo me materiali z imanentno, specifično vsebino. Že zelo zgodaj sem ugotovil, da je potrebno vsak material na novo odkriti, ga izumiti ...V kiparstvu, tako kot ga vidim sam, ni druge igre, kot sta material in tehnika. Skupaj sta vsebina. Tehnika je lahko moja lastna, material je takšen, kakršen je, lahko ga le pokažem drugače. Ali pa kombinacije med njimi: tudi te omogočajo ogromno možnosti. Pa ne v rokokojskem smislu zlaganja rdečih, črnih, belih marmorčkov, temveč v zlaganju besed: ostrih, blagih, finih, robustnih ... Materiala se osvobodiš, ko ga obvladaš. Sicer si njegov suženj. V čem se razlikujem? Za ta odgovor si bom vzel še malo časa.

“Kot kiparja me preganja še glad po duhu prostora in časa, ki se paralelno s simulirano premočjo virtualnega drži fizičnih dimenzij prostora. Zrak je še vedno zrak, voda voda in zemlja je zemlja. Tudi če damo legitimnost aktualne trditve o koncu enosti vsebine in likovne forme pod narekovaje, materija ostane”, ste nekje zapisali. Torej pravite, da si je lažje predstavljati izraznost fizične realnosti kot neko informacijsko ali propagandno podobo sodobnosti?
Vidite, tudi razstava na bienalu bo podprla te trditve. Brez fizične realnosti ne moremo, lahko si le domišljamo, da smo že nad njo.

Imate “svoj” kip v zgodovini svetovnega kiparstva?
Ja, eden takih je Beuysov Honigpumpe am Arbeitsplatz.

Vidite kipe in spomenike kot novodobne Hermese, ki nam kažejo pot v prihodnost?
Nič več. Zadovoljen bom, če bodo pokazali sedanjost.

Vodice, 21. februarja 2011
(Povzeto po: Patricija Maličev, “Ničesar ne moreš opaziti zunaj sebe, če prej ne odkriješ v sebi”. Intervju z Mirko Bratušo, Delo [Sobotna priloga], LII/47, 26. feb. 2011, str. 33–35.)